Ogórki dla zdrowia i urody

Maseczka z ogórkaZielony ogórek to bardzo dobrze znane nam wszystkim warzywo, którego właściwości leczniczych i kosmetycznych - niestety - zbytnio nie doceniamy. A szkoda, ponieważ produkt ten zawiera wiele cennych witamin i minerałów, a z uwagi na sporą zawartość wody (niemal 97%) jest niskokaloryczny, dzięki czemu od jego spożycia z pewnością nie przybędzie nam kilogramów. Jego orzeźwiający i delikatny smak idealnie sprawdza się latem, jednak tak naprawdę przez cały rok powinien on gościć zarówno na naszych talerzach, jak i w codziennej pielęgnacji.

Wartości odżywcze ogórka

Większość z nas uważa ogórka za pospolite warzywo, ponieważ zarówno pod względem smakowym, jak i wizualnym niczym nie wyróżnia się na tle pozostałych warzyw. Tymczasem jest on bogaty w cenne dla naszego zdrowia i urody:

  • przeciwutleniacze,
  • błonnik,
  • kwas foliowy,
  • witaminę A, C, E, K i B6,
  • tiaminę,
  • niacynę,
  • ryboflawinę,
  • magnez,
  • żelazo,
  • fosfor,
  • wapń,
  • sód,
  • potas,
  • cynk.

W kuchni bardzo często dodaje się go do różnego rodzaju sałatek, nie mając jednak świadomości tego, iż nie powinno się go łączyć z warzywami bogatymi w witaminę C. Zawiera on bowiem enzym, który niszczy wspomnianą witaminę, doprowadzając do jej całkowitego utlenienia. Procesowi temu możemy jednak zapobiec poprzez wytworzenie pomiędzy produktami "bariery", robiąc np. sałatkę z dodatkiem oleju, jogurtu czy też śmietany.

Ogórek i jego właściwości lecznicze

Ogórki na dobre zagościły w różnych dietach, stając się nieodłącznym elementem kanapek oraz przepysznych sałatek. Dlaczego jednak powinno się po nie sięgać? Ogórki zawierają spore ilości błonnika, który pomaga wyregulować pracę naszego układu pokarmowego, przyspieszając proces trawienia, odkwaszając organizm, a także niwelując zaparcia i zgagę. Z uwagi na zawartość steroli roślinnych korzystnie wpływają na nasz układ sercowo-naczyniowy, ponieważ pomagają obniżyć zbyt wysoki poziom złego cholesterolu w naszej krwi. Mają dosyć niski indeks glikemiczny, dlatego też bez obaw mogą być spożywane przez osoby zmagające się z cukrzycą. Powinny je docenić również osoby walczące z nadmiarem kilogramów, ponieważ mają niewiele kalorii, dzięki czemu wspomagają proces odchudzania.

Ogórki swój zielony kolor zawdzięczają chlorofilowi, którego właściwości lecznicze również powinniśmy docenić. Substancja ta ma bowiem możliwość łączenia się z częścią toksyn obecnych w naszym organizmie, które dzięki spożyciu ogórków, zostają z niego następnie wydalone. Wiąże się to dodatkowo z redukcją nieświeżego oddechu, a także przykrego zapachu potu, ponieważ symptomy te są bezpośrednio związane z nagromadzeniem w naszym organizmie toksycznych substancji. Jeśli chcemy w pełni korzystać ze wszystkich wymienionych powyżej właściwości ogórków, powinniśmy pamiętać o tym, że największa ilość cennych dla naszego zdrowia substancji znajduje się nie w miąższu a w skórce ogórków. Powinniśmy jednak na nią uważać w szczególności wtedy, gdy mamy problemy z trawieniem pokarmów.

Probiotyki zawierają cenne dla naszego zdrowia pałeczki kwasu mlekowego, a jednym z najlepszych ich źródeł są właśnie kiszone ogórki. Dzięki ich spożyciu wzmocnimy odporność naszego organizmu, oczyścimy go, a także wspomożemy proces trawienia oraz wchłaniania cennych substancji odżywczych. Kiszone ogórki nie zawierają ponadto zbyt wielu kalorii, dzięki czemu świetnie sprawdzają się w walce z nadmiarem kilogramów. Oprócz tego poprawiają wygląd naszej skóry, włosów i paznokci, a także obniżają zbyt wysokie stężenie złego cholesterolu we kwi. Zmniejszają tym samym ryzyko wystąpienia chorób serca oraz miażdżycy. Zamiast jednak sięgać po sprzedawane w sklepach kiszone ogórki, (a raczej kwaszone, które niczym nie przypominają tych kiszonych i pozbawione są cennych substancji odżywczych) z powodzeniem możemy przygotować je w naszej kuchni.

Przepis na kiszone ogórki

Poniżej zawarty jest prosty przepis, dzięki któremu samodzielnie przygotujecie ten rarytas w domowym zaciszu. Czego będziecie jednak potrzebować? Oczywiście świeżych ogórków, które najlepiej, aby nie były zbyt duże i pobijane. Przygotujcie sobie również słoiki, ząbki czosnku, chrzan, sól (najlepsza będzie kamienna, jodowana idealna do przygotowywania domowych przetworów), koper oraz wodę. Ilość uzależniona jest od tego, jaką ilość słojów uda wam się przygotować.

Do dużego lub średniego słoja wkładamy kawałek chrzanu, wysuszony koper z gałązkami oraz kwiatostanem, 1 lub 2 przekrojone na pół ząbki czosnku, a także ogórki (pionowo i dosyć ciasno, a jeśli u góry znajduje się jeszcze sporo miejsca, to w poprzek również wkładamy niewielkiego ogórka). Całość zalewamy wodą wymieszaną z solą w proporcji 1 łyżka soli na 1 litr wody. Przygotowane w ten sposób słoje szczelnie zakręcamy i odstawiamy na kuchenny blat a po kilku dniach, gdy ogórki będą już ukiszone (można to poznać po zmianie koloru), przenosimy je do piwnicy.

Zastosowanie ogórków w kosmetologii

Ogórek świetnie sprawdza się w pielęgnacji naszej cery. Powinny go docenić w szczególności posiadaczki cery tłustej, mieszanej, trądzikowej oraz tej dotkniętej przebarwieniami. Z uwagi na zawartość askorbinazy, ogórek pomaga delikatnie rozjaśnić skórę, zmniejszając widoczność przebarwień oraz piegów. Domowe kosmetyki przygotowywane na bazie zielonego ogórka świetnie łagodzą różnego rodzaju podrażnienia, a także dają uczucie odświeżenia skóry. Świeżo pozyskany sok z ogórków działa ściągająco na skórę, wspomagając tym samym proces leczenia trądziku. Ogórki wpływają ponadto korzystnie na wygląd naszych włosów. Z uwagi na zawartość krzemu, wzmacniają strukturę naszych kosmyków, a wpływając na produkcję keratyny, zapobiegają ich wypadaniu i przyspieszają wzrost. Poniżej znajdują się dwa przepisy na dwufazową wcierkę do włosów oraz rozjaśniający okład na skórę.

Dwufazowa wcierka do włosów z zielonego ogórka

Ogórkowa wcierka bardzo dobrze oczyszcza skórę głowy, wzmacnia cebulki włosowe, łagodzi podrażnienia, a także nawilża kosmyki. Z powodzeniem możesz rozpylić ją przy pomocy atomizera na całej długości włosów, jednak świetnie sprawdza się również do wcierania w skórę głowy po umyciu włosów. Aby ją przygotować, musisz zaopatrzyć się w 1/2 szklanki świeżego soku z ogórka oraz 1 łyżeczkę ulubionego oleju roślinnego (może to być oliwa z oliwek, czy też olejek rycynowy, który dodatkowo przyspieszy proces wzrostu nowych włosków). Wszystkie składniki musisz bardzo dobrze ze sobą wymieszać, przelewając powstały płyn do butelki wyposażonej w atomizer. Mgiełkę przed użyciem musisz wstrząsnąć, aby faza wodna z olejową idealnie się połączyły.

Rozjaśniający okład na skórę z zielonego ogórka

Zielony ogórek bardzo dobrze radzi sobie nie tylko z przebarwieniami i piegami, ale również z cieniami pod powiekami. Aby przygotować rozjaśniający okład na skórę, jedyne czego będziesz potrzebować to zielonego ogórka, który najlepiej, aby pochodził z Twojego ogródka (możesz go również zakupić na targowisku lub w warzywniaku, taki będzie najlepszy). Ogórka nie musisz obierać, jednak przed użyciem umyj go bardzo dokładnie pod bieżącą wodą. Następnie pokrój go w cieniutkie plasterki, umieszczając je w misce, przykrywając czystą szmatką i wkładając do lodówki na około godzinę (jeśli zależy i na czasie miseczkę wstaw do zamrażarki na 10 minut). Po tym czasie ogórka wyciągnij z lodówki, połóż się wygodnie na kanapie, zamknij oczy i przyłóż plasterki na każde oko lub na problematyczny obszar twojej skóry na ok. 10-15 minut.